tiistai 6. marraskuuta 2012

6.11.2012 SYÖTE, PUDASJÄRVI

6.11.2012 SYÖTE, PUDASJÄRVI
Aikaa heinäkuun loppupuolella päättyneestä matkastani on kulunut nyt yli kolme kuukautta. Kesä on vaihtunut syksyksi tai oikeastaan alkutalveksi. Itseasiassa koen että kaamosaika on alkanut, vaikka Syötteellä on jo lumi maassa. Kello tätä kirjoittaessani on 15:40 (lopetin jutun 20:37) ja hämärä on alkanut laskeutua alunalkaenkin pimeän päivän jälkeen. Lämpötila ulkona on tällä hetkellä 0 ºC:n paikkeilla, säätiedoitus lupaa seuraavalle viidelle päivälle lämpötiloja 0 ºC:n ja 7 ºC:n välille. Kävin eilenkin yhden 22 km:n pyörälenkin ja sen päälle ensimmäisen kerran suksilla, totuttelukieros hyväkuntoisella Syötteen ensilumen ladulla. Tänään aamulenkki pyörällä on takana ja nyt illalla on jatkoin hiihtoon totuttelua. Minulla kipeytyy herkästi aloittaessani hiihtoa nivuset ja siksi koitan hitaalla totuttelulla välttää tätä asiaa. Matkanjälkeinen aika on kulunut nopeasti. Muutama viikko alkuun oli sopeutumista täysin toisenlaiseen elämään, mitä olin viettänyt yli 3 kuukautta. Sopeutumista sekä fyysisesti että psyykkisesti. Fyysisellä puolella minun oli sopeuduttava rajuun liikuntamäärän pudotukseen. Viikottainen, keskimääräine n. 25000 kcal:n liikunnanaikainen energiankulutus on pudonnut n. 6000 kcal:n viikottaiseen liikunnanaikaiseen energiankulutukseen. Henkisellä puolella minä olin selvästi masentunut muutaman ensimmäisen viikon. Olin toki siihen tottunut aikaisemmilta reissuiltani, ehkä se nyt kesti hieman pidempään kuin aikaisemmin. Joka tapauksessa se menio ohi, onhan aika tehdä tilaa jo kaamosmasennukselle! Haroituspuolella tein päätöksen yrittää selvitä tämän talven alhaisemmalla liikunnan tasolla kuin viime talvena, kuitenkin pyrkien säilyttämään pyöräilykuntoni. Olen saanut ajatukselleni tukea valmentajaltani Juha Rankiselta. Olen pyöräillyt viikoittain ja käynyt tapaani ehdottoman säännöllisesti kuntosalilla Juhan ”rääkättäävänä”. Kuntosaliharjoittelu on tähän asti ollut lyhyen totuttelujakson jälkeen toistaiseksi voimaharjoittelua ja onkin vielä tämän kuun loppuun. Arvioni mukaan menetin lihaksia jaloista Venäjän ja Ukrainan aukeille ja se on vaatinut työtä saada niitä takaisin. Ainakin suoritustason mukaan jotakin on tapahtunut, entiset maksimipainot nousevat taasen, ehkä hieman enemmänkin. Nyt tosiaan pääsen hiljalleen aloitelemaan hiihtokauden. Uutta pyörää olen katsellut hiljalleen, jospa se muuttuisi todeksi tässä ainakin ennen maaliskuuta. Seuraavasta matkastani lupasin tehdä päätöksen vasta vuodenvaihteen jälkeen. Toimin kuitenkin niin, kuin lähtisin matkalle, jotta se mahdollisuus minulle säilyisi. Tällä tarkoitan kunnon ylläpitoa, varusteiden hankintaa ja ehkä reittisuunnitteluakin. Palaan tähän asiaan tammikuun puolella ja katsotaan, millainen tuo päätös sitten on. Siihen asti kaikille jotka tätä lukevat, hyvää loppuvuotta. Kuva tässä on tämäniltaiselta lenkiltäni Syötteen ensilumen ladulta, joka oli erinomaisessa kunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti