perjantai 25. maaliskuuta 2011

Hiihtokausi vähenee !




Vuoden alku on sujunut puoliksi Oulussa ja puoliksi Syötteellä. Olen käynyt säännöllisesti kaksi kertaa viikossa salilla, tammi- ja helmikuu voimaharjoittelujaksoa ja nyt maaliskuussa taas palattu kestävyysharjoittelujaksoon. Minulla oli viime kesänä tavoitteena kasvattaa lihasvoimaa jalkoihin, Sardiiniassa oli joku mäki, joka rassasi aika tavalla reisilihaksia. Tunne on sellainen, että tuossa tavoitteessa on edistytty. Ainakin salilla käytetyt painot mielestäni kertoisivat näin. Itseasiassa olen ollut jopa yllättynyt edistymisestäni sillä rintamalla. Ehkä se johtuu heikosta lähtötasosta.

Tammikuun alusta alkoi hiihtopuolella viiden viikon anaerobinen intervallijakso, joka myös oli kovin koskaan suorittamani. Vaikka enhän minä niitä ole tehnytkään kuin pari kertaa aikaisemmin. Viimeisellä viikolla tein viidessä päivässä kolme harjoitusta, kaikissa kolme vetoa. Harjoitusjakso alkoi 4 minuutin vedoilla ja viimeisellä viikolla vedot olivat 15 min. Keskisyke kaikissa yli 160, parhaassa 173. En osaa sanoa, onko tämä ylläpitävää vai vieläkö sillä rintamalla voisi tämänikäisellä ukolla tapahtua jotain kehitystä. Tämän anaerobisen intervallijakson jälkeen olen palannut aika rauhalliseen hiihtoon, tunteja kuitenkin on kertynyt ladulla keskimäärin reilut 15 viikossa niin, että yhtenä päivänä viikossa on ollut yksi pidempi noin 6 tunnin lenkki.

Mieli polttelee jo pyörän selkään. Kävin tällä viikolla pari hyvin lyhyttä lenkkiä (20 ja 30 km), tuntui talven jälkeen istumalihaksissa. Lisäksi olen pikkuhiljaa kerännyt varusteita Sierra Nevadan reissua varten ja varustellut uutta pyörää. Keksin mielestäni kohtalaisen telinesysteemin teltta/makupussisäkille ohjaustangon alle etuhaarukkaan. Maaliasin sen juuri. Käytäntö näyttää, miten homma toimii. Ongelmana minulla on, mihin hittoon saisin laitettua valaisimen. Etelämailla tulee illalla pimeä, ja lamppu olisi tarpeen. Minulla on siitäkin kyllä jonkinlainen ajatus, pitäisi saada etuhaarikkaan laukkutelineen yläpuolelle pultti kiinni, johon sitten kiinnittäisi lampputelineen. Varalampuksi ajattelin ostaa hyvän otsalampun.

Olen seuraillut Malagan ja Granadan lämpötiloja, ja kyllä siellä alkaa kohta olla aivan keväiset ilmat. Päivälämpötilat lähenevät jo +20C:sta ja onhan tässä minulla vielä reilut 2 viikkoa aikaa lähtöön. Malttamattomuus kyllä vaivaa vanhaa ukkoa, mutta oikeastaa ihan hyvä niin. Tarvin kyllä tämän jäljellä olevan ajan valmistautumiseen. Ensi viikolla en enään ota suksia Ouluun, koitan totuttaa istumalihaksia pyöräilyyn.

Niin, hiihtotavoitteeni tälle talvelle oli 2000 km, se tuli täyteen viime sunnuntaina. Hiihtoilmat täällä jatkuisivat vielä varmaankin useamman viikon, ainakin tällä hetkellä on oikein hyvät olosuhteet. Uskoisin, että hiihtely on pitänyt huolen aerobisen kuntoni ylläpidosta ja siten täyttänyt tehtävänsä. Minulla on ollut useamman talven ongelmia akillesjänteen kanssa hiihtäessä, se on vähän sellaista taiteilua. Nytkin oikean jalan akillesjänne ja ennenkaikkea sen kiinnityskohta oli koko talven kipeä, toivoakseni ongelma taas poistuu, kun laji vaihtuu.
Kotan saada yhden kirjoituksen aikaan ennen lähtöäni Espanjaan, koitan pakata pyörän täysin valmiiksi ja testata sitä miten se liikkuu. Uusi pyörä vaatii varmaan totuttelua.

Ylläoleva kuva on otettu 20.3.2011 mökin vieerestä. Tarkkasilmäinen katsoja saattaa nähdä kuvassa koskikaran, joka on ollut jokatalvinen vieras, ja ihmeekseni sukeltelee jokeen, olipa pakkanen kuinka kova tahansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti