lauantai 22. lokakuuta 2011

22.10.2011 Platamonas, Kreikka


22.10.2011 Platamonas, Kreikka

Kahvi ja vanha sämpylä viereisen remontissa olevan baarin pihalla aamukylmässä ilmassa ja taipaleelle. Matka alkoi alkuun tasaisessa, sitten loivasti kumpuilevassa maatalousmaastossa, jonka kaltaista olin nähnyt esimerkiksi pohjoisranskassa. Erona kuitenkin se, että täällä pääasiallinen viljelykasvi näyttää olevan puuvilla. Tienvarret olivat sitä joka paikassa täynnä. Täällä on siellä täällä mustalaisten kaltaisia yhteisöjä, en tiedä kansalaisuutta. Asuvat slummeissa, ajoin tänäänkin yhden ohi Farsalassa, eilen sellainen oli moottoritien sillan alla. Huomasin, että olivat keksineet ansiokeinon, olivat paalaamon lähellä keräämässä säkkeihin tiepuolesta sinne levinnyttä puuvillaa. Ei kai kyse ole muusta kyin täydellisestä välinpitämättömyydestä ympäristöä kohden joka näkyy kaikessa toiminnassa. Autot, joilla ajavat pakkaamatonta puuvillaa, ovat verkkoseinäisiä. Verkkoihin tarttuu villaa, sitten kun autot ajavat tyhjinä, villa leviää verkoista tiepuoleen. Näiden ympäristöasioiden takia olen lukenut moneen kertaan tyyneysrukousta matkan aikana. Minusta ihmiset käyttäytyvät täällä niiden suhteen kuin vastuuttomat pikkukakarat.
Larisa:n jäkeen koitin vältellä moottoritieksi merkittyä tietä. Se on tosi hankalaa, sekä navigaattorin, että tiemerkintöjen takia. Jossakin vaiheessa ajauduin sellaiseen umpikujaan, että minun oli pakko ajaa sille tielle. Huomasin sen muuttuneen kaksikaistaiseksi tieksi, jota ajelin tovin matkaa rantaan päin. Lähellä rannikkoa vastaan tuli taas tietulliasema ja käännyin sivulle ehkä noin kymmenen kilometrin matkalle ja ajoin taas tietullitielle lyhyeksi matkaa, kunnes käännyin tähän rantapaikkaan. Hotelleja tässä näkyy olevan paljon, useimmat kiinni. Tämä, johon asetuin, on hyvä, huone lämmin ja netti toimii aulassa.
Minua on muutamana yönä vaivannut oikea polvi. Viime yönä piti kesken yötä venytellä jota kipu helpotti. Olen ollut hieman ylimalkainen venyttelyissäni, koitan parantaa tänään tapani. Aioin tässä illan päälle harkita, josko pitäisin tässä lepopäivän. Minulla ei ole erityisiä ostostarpeita ja paikka tuntuu ihan mukavalta. Saattaisi tehdä polvellekin hyvää, onhan minulla nyt 7 päivää yhtäjaksoista ajoa takana, noin 900 km, eikä kaikin ihan helppoa maastoa. Tästä olisi Thessalonikiin noin päivän matka, mutta ei minulla ole mitään erityistä tarvetta viettää lepopäivää juuri Thessalonikissa. Katsotaan nyt.

Mietin laittaa kuvaksi puuvillalla sotkettua tienvartta, mutta laitoinkin aamulla ottamani kuvan kukkivasta rinteestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti